논문명 |
학교공간 혁신사업의 성과분석을 통한 정책추진 방향 연구 / A Study on the Policy Direction through the Performance Analysis of School Space Innovation Projects |
저자명 |
유해연(Yoo, Hae-Yeon) ; 박성철(Park, Sung-Chul) ; 정지원(Jeong, Ji-Won) ; 윤주능(Yoon, Ju-Neung) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집, Vol.36 No.12 (2020-12) |
페이지 |
시작페이지(37) 총페이지(12) |
ISSN |
2733-6247 |
주제분류 |
이론 / 계획및설계 / 법규(제도,정책) |
주제어 |
공간혁신사업; 감성화사업; 교육공간; 참여형 디자인; 강원도 교육청 // Space innovation project; emotionalization project; educational space; participatory design; Gangwon Provincial Office of Education. |
요약1 |
본 연구는 2015년부터 2018년사이 추진된 강원도교육청의 학교 감성화사업의 성과를 분석하고, 향후 개선방안을 제시하는데 목적이 있다. 이는 강원도교육청 뿐만 아니라 교육부 및 타교육청에서 추진 중인 학교공간혁신사업에도 활용될 수 있을 것이다. 연구를 위해 첫째, 학교공간 혁신사업의 현황 및 한계를 살펴보았고, 둘째, 강원도 학교감성화사업 사례를 전수조사하여 항목별로 분석하였다. 셋째, 사업주체 및 주요정책별 특징을 도출하였으며, 끝으로 향후 정책 및 계획적 개선방향을 제시하였다. |
요약2 |
This study aims to analyze the results of the Gangwon Provincial Office of Education's school space emotionalization projects between 2015 and 2018 and suggest future improvement measures. This could be used not only by the Gangwon Provincial Office of Education, but also by the Ministry of Education and other education offices. For research purposes, the current status and limitations of school space innovation projects were examined, and the second was analyzed factors by surveying the cases of projects in Gangwon-do. Third, the characteristics of each project entity and major policies were derived, and finally, the policy direction was presented. |
소장처 |
대한건축학회 |