논문명 |
복합환승센터의 도시공간상 유기적 연계 특성에 관한 연구 - 샌프란시스코의 트랜스베이 트랜싯 센터 중심으로 - / A Study on the Characteristics of Organic Connectivity in Urban Space of Intermodal Transit Center - Focused on Transbay Transit Center in San Francisco - |
저자명 |
박용서(PARK, YONG SEO); 정용화(YONGHWAJUNG) |
발행사 |
한국주거환경학회 |
수록사항 |
한국주거환경학회 논문집 <주거환경>, Vol.18 No.1(통권 제47호) (2020-03) |
페이지 |
시작페이지(257) 총페이지(15) |
ISSN |
17380316 |
주제분류 |
도시 |
주제어 |
트랜스베이 트랜싯 센터; 복합환승센터; 입체복합공간; 교통기반시설 // Transbay Trasit Center; Intermodal transfer station; Mixed-Use Development; Traffic-Infrastructure |
요약1 |
샌프란시스코 트랜스베이 지구에 최초로 도입되는 고속철도 중심 복합환승센터인 트랜스베이 트랜싯 센터는 과거 철도시설 중심의 물리적 개발들에 있어 점진적인 진화 과정을 통해 압축도시 개발모형, 뉴어바니즘, 복합용도의 입체복합개발, 대중교통중심개발, 장소성 부각 등에 입각하여 사회ㆍ문화ㆍ환경 등을 융합화하는 지속가능한 TOD(대중교통지향형 개발) 기반의 개발의 흐름들로 전환되고 있다. 첫째, 도시적 측면에서는 인접한 지구들과의 공간적 통합을 넘어 샌프란시스코 전역에 걸쳐서 유기적인 통합의 양상이 두드러지며, 도시 성장의 거점으로 위상을 확립하기 위한 개발들로써 스카이라인의 거시적 경관 형태 및 교통의 결절점, 오픈 스페이스 계획을 통해 도시의 중심성을 트랜스베이 트랜싯 센터로 변천시키고 있다. 둘째, 건축적 측면에서는 건물 위주의 개별 시설 구축적 개발 방식을 벗어나 다양한 교통수단들간 혼성적인 구성의 접근체계를 통한 배치계획적 접근의 양상이 두드러지며, 복합기능들과 입체적으로 연계되고 있다. 셋째, T-Hub(교통 허브) 기반의 입체복합공간 개발이라는 측면에서는 건축물과 교통인프라스트럭쳐가 혼성되는 방식으로 통합적 인터페이스 역할을 하고 있다. 이러한 3가지 측면들을 토대로 기존 TOD나 복합환승센터의 개념들과는 차별화된 개발이 이루어지고 있다. |
요약2 |
The Transbay Transit Center, the first high-speed railway-centered intermodal transit center to be introduced in San Francisco’s Transbay District, is transforming, as a gradual evolution of the former physical development centered on railway facilities, into a trend of sustainable TOD(Transit-Oriented Development)-based progress that unites society, culture, and environment based on compact city models, new urbanism, and mixed-use public transportation facilities. First, from the urban perspective, the pattern of organic integration across San Francisco, beyond spatial integration with adjacent districts, is striking, and moves are under way to establish its status as a hub of urban growth, transforming the urban center into the Transbay Transit Center through the form of macro landscapes, traffic nodules in the skyline, and open space planning. Second, on the architectural side, the aspect of the layout planning approach through a mixed-component approach between various traffic-system means, rather than building-oriented individual facility-architecture development methods, is highlighted and three-dimensionally linked to mixed-use functions. Third, concerning transport-hub-based mixed-use developments, architecture and transport infrastructure serve as an integrated interface and are mixed with each other. Based on these three viewpoints, the development is differentiated from the concepts of existing TOD and the intermodal transit center. |
소장처 |
한국주거환경학회 |