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논문명 교외형 프리미엄 아울렛 공간에 나타난 자연요소 특성에 관한 연구 / Characteristics of Natural Elements Applied in the Suburban Premium Outlet Space
저자명 송인주(Song, Inju) ; 풍용(Feng, Rong) ; 황연숙(Hwang, Yeonsook)
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.16 No.03 (2021-04)
페이지 시작페이지(231) 총페이지(10)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 프리미엄 아울렛; 자연요소; 특성; 실내디자인; 교외형//Premium Outlets; Natural Elements; Characteristics; Interior Design; Suburban
요약1 (연구배경 및 목적) 최근 교외에 위치한 아울렛은 규모가 크고 주변 지역의 특징적인 이미지와 서로 맥락적으로 밀접하게 연관되어 표현되거나 환경의 특정한 요소를 강조함으로써 지역의 랜드마크로 자리매김하고 있다. 단순히 쇼핑공간을 넘어 여가시간을 보낼 수 있는 복합공간으로 자연·문화·오락이 결합된 형태로 발전하여 소비자들에게 새로운 소비공간으로써 다양한 경험을 제공하고 있다. 자연요소의 도입으로 인해 공간의 이용자들에게 자연 친화적 분위기를 제공하여 심리적 만족감을 높여줄 뿐만 아니라 소비자들이 공간에 오래 머무를 수 있도록 유도하는 판매촉진의 역할을 한다. 그러나 교외형 프리미엄 아울렛에 도입된 자연요소와 관련된 선행연구는 아직은 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 교외형 프리미엄 아울렛에 나타난 자연요소의 특성을 분석하여 바람직한 교외형 프리미엄 아울렛의 자연요소의 활용방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. (연구방법) 본 연구는 수도권에 위치한 프리미엄 아울렛 총 5곳을 연구대상으로 선정하여 사례를 분석하고자 한다. 이론적 고찰을 통해 프리미엄 아울렛의 개념을 파악하고 자연요소의 효과와 필요성에 대해 고찰하고 교외형 프리미엄 아울렛에 적용된 자연요소의 특성을 중심으로 체크리스트를 도출한다. 연구대상으로 선정한 프리미엄 아울렛 5곳을 직접 방문하여 공용공간을 중심으로 현장조사를 실시한다. 분석한 내용을 토대로 결과를 종합하여 최종 결론을 도출한다. (결과) 교외형 프리미엄 아울렛에 적용된 자연요소의 특성은 쾌적성, 기능성, 심미성, 상징성으로 도출되었다. 체크리스트에 따른 교외형 프리미엄 아울렛에 적용된 자연요소의 특성에 관한 분석결과는 쾌적성이 가장 높게 나타났으며 기능성 ,심미성, 상징성 순으로 나타났다. 사례 대상지 대부분 휴게공간 및 산책공간 등 사람들이 모이는 주요 구심적 장소에 자연요소를 활용하는 것으로 나타났다. 그러나 아울렛만의 정체성을 나타내거나 주변 지역의 특징적인 이미지를 아울렛의 이미지에 연계되어 표현되는 것은 미흡하였다. 따라서 자연요소를 통해 아울렛만의 상징적인 이미지와 아이덴티티를 사용자들에게 각인시킬 수 있도록 하는 계획이 필요하다. (결론) 분석결과 교외형 프리미엄 아울렛에 자연요소를 적용할 경우 소비자들의 환경의 질적 만족감을 높이고 시각적, 심리적으로 만족감을 높여준다. 본 연구는 교외형 프리미엄 아울렛 공간의 자연요소 특성을 파악한 연구로써 향후 교외형 프리미엄 아울렛 공간의 상업적 디자인과 연계된 자연요소의 활용 또는 사용자 중심의 후속 연구가 필요하다.
요약2 (Background and Purpose) Recently, large-scale premium outlets located in the suburbs have shown a close connection with the characteristic image of the surrounding area. In addition, such outlets have exceeded a pure shopping space and developed in the form of a combination of nature, culture, and entertainment. As a new consumption space for consumers, outlets provide a variety of experiences and become a comprehensive space where people can spend their leisure time. Moreover, the introduction of natural factors adds a natural atmosphere to space users, which not only improves psychological satisfaction but also induces consumers to stay in the space for a long time to promote sales. Therefore, the purpose of this research is to analyze the characteristics of the natural elements appearing in the suburban premium outlets and propose an ideal plan to utilize the natural elements of the suburban premium outlets. (Method) In this study, a total of five premium outlets located in the Seoul metropolitan area were selected for the study and analyzed. Through theoretical investigations, the study aims to understand the concept of premium outlets and examine the effectiveness and necessity of natural elements as well as draw a checklist focusing on the characteristics of natural elements applied to suburban premium outlets. Five premium outlets selected for research shall be visited in person, and on-site surveys shall be conducted focusing on public spaces. Based on the analysis, the results are aggregated to draw a final conclusion. (Results) The characteristics of the natural elements applied to suburban premium outlets were comfort, functionality, aesthetics and symbolism. According to the checklist, the results of analyzing the characteristics of natural elements applicable to suburban premium outlets show that comfort has the highest rank, followed by functionality, aesthetics, and symbolism. Most of the sites subject to the case are found to use natural elements in major central places where people gather, such as rest areas and walking spaces. However, it is unsatisfactory when it reflects the unique ontology of the premium outlets or connects and expresses the characteristic image of the surrounding area with the image of the premium outlets. Therefore, through natural factors, it is necessary to formulate a symbolic image and personalized plan for premium outlets that will impress users. (Conclusions) The analysis results show that if natural factors are used in suburban premium outlets, it can improve consumers' environmental quality satisfaction, improve visual and psychological satisfaction, and play a positive role. This research aims to grasp the characteristics of the natural elements of the suburban premium outlets; thus, it has limitations. The utilization of natural elements linked to the commercial design of suburban premium outlet spaces or user-centered design is needed for future studies.
소장처 한국공간디자인학회
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