요약1 |
(연구배경 및 목적) 최근의 박물관은 소장품을 수집하고 전시하는 공간만이 아니라 소장품 보존, 교육, 문화콘텐츠 개발, 여가 프로그램 제공 등 역사와 문화를 매개로 하는 종합 문화공간으로 그 운영이 변모되고 있다. 박물관의 전시는 사회적 변화와 관람객 요구 증대에 따라 점차 변모하게 되었고 박물관의 전시디자인 등장은 박물관 전시의 큰 변화를 일으켰다. 전시 디자이너는 전시실의 공간 기획을 통해서 전시주제와 연관된 공간을 연출하고, 다양한 연출기법을 사용하여 관람객의 전시에 대한 참여도와 이해도를 높이기 위한 다양한 콘텐츠를 생산해 냈다. 본 연구에서는 박물관 전시의 공간 연출유형과 연출기법을 분석하고 각각의 유형을 도출함으로서, 향후 박물관 전시기획의 기초자료로 활용되는데 그 목적이 있다. (연구방법) 본 연구는 다음과 같이 이루어진다. 첫째, 박물관 연출유형에 대한 이론적 고찰과 박물관에서 개최된 전시를 토대로 연출유형에 대해 조사·분석한다. 둘째, 박물관 디자이너들이 전시연출의 효과를 극대화하기 위해 사용하는 연출기법의 이론적 고찰과 유형을 조사·분석한다. 셋째, 최근 개최된 전시를 사례로 연출유형과 연출기법에 대해 비교 분석한다. 넷째, 이를 바탕으로 전시 공간의 연출유형과 연출기법의 행태를 파악하여 향후 전시를 기획하거나 운영하는데 필요한 자료를 제시한다. (결과) 첫째, 엘도라도 전과 같은 문명전의 경우에는 해당 문명의 특징인 자연환경과 문화양식을 표현하기 위한 문화적 요소가 연출유형으로 표현되었으며, 문화적 요소를 연출하기 위한 기법 요소로 멀티미디어, 매핑미디어, 실감형 미디어와 같은 영상매체가 주로 사용되었음을 알 수 있다. 둘째, 역사유물 중심의 역사전시와 주제전시의 경우에는 각 주제에 대한 설명을 위한 설명유형을 일차적 전시연출 유형으로 연출되었으며, 설명적 효과를 높이기 위해 매체를 연출기법으로 주로 사용하였음을 알 수 있다. 특히 4차 산업의 발전으로 인한 AI(Artificial Intelligence), AR(Artificial Reality) , IOT(Internet of Things) 등 디지털 매체의 사용은 관람객의 참여도와 관람객의 몰입도를 높이는데 전시연출에서 사용되는 비중이 점차 높아지고 있으며, 전시 규모나 예산이 높을수록 전시에서 차지하는 매체의 비중은 높아지고 있다. (결론) 박물관에서의 공간연출과 연출기법은 그 기능과 역할에서 점차 확대되고 있다. 본 연구에서는 박물관 전시에서 사용되는 연출유형과 연출기법의 유형을 분석하고 표현되어지는 과정을 분석 연구하였다. 연구 결과는 전시 장르별로 구분 분석하여 데이터화 하였으며 향후 전시디자이너가 박물관 전시를 기획하는 과정에서 자료로 사용 될 수 있을 것이다. |
요약2 |
(Background & Purpose) Museum exhibitions are gradually changing according to social change and increased visitors’ needs, and the appearance of museum exhibition design has caused huge changes in such exhibitions. Museum designers have produced various contents for raising visitors’ participation and understanding by directing spaces related to the exhibition theme and also using various directing techniques through the spatial planning of the exhibition room. This study aims to provide basic data for museum exhibition planning in the future, by analyzing the spatial directing types and techniques of a museum exhibition and then, drawing each type. (Methods) This study is performed as follows. First, it theoretically considers museum directing types and exhibitions to research and analyze the directing types. Second, this study theoretically considers the directing techniques used by museum designers for maximizing the exhibition directing effects, as well as researches and analyzes the directing types. Third, the directing types and techniques are comparatively analyzed based on the case of recently-held exhibitions. Fourth, the data necessary for planning or operating the exhibitions are presented by understanding the directing types and techniques of the exhibition space. (Results) First, in the case of a civilization exhibition like Exhibition El Dorado, a cultural element was used as a directing type to represent the characteristics of the relevant civilization, such as natural environment and cultural patterns. As technical elements for representing the cultural element, the image media, such as multimedia, mapping media, and immersive media, were mostly used. Second, in the case of historical exhibitions and thematic exhibitions focusing on historical relics, the directing type for explaining each theme was used as the primary exhibition directing type, and the media were mostly used as a directing technique for increasing the explanatory effects. Especially, with the development of the 4th industry, digital media, such as AI (Artificial Intelligence), AR (Artificial Reality), and IoT (Internet of Things), are being increasingly used for directing exhibition to raise visitors’ participation and immersion. When the scale or budget of the exhibition is bigger, the percentage of media taking up the exhibition increases. (Conclusions) This study analyzed the directing types and techniques used for museum exhibition, as well as analyzed the process of representation. The results of this study were changed into data by classifying/analyzing them into specific exhibition genres, which could be very useful for museum designers to plan future exhibitions. |