논문명 |
고교학점제 도입에 따른 학교공간혁신사업의 사전기획연구 / The Direction of Pre-planned Research on the School Space Innovation Project Following the Introduction of the High School Credit System |
저자명 |
유해연(Yoo, Hae-Yeon) ; 박성철(Park, Sung-Chul) ; 임종헌(Lim, Jong-Heon) ; 한다빈(Han, Da-Bin) ; 정지원(Jeong, Ji-Won) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집, Vol.37 No.08 (2021-08) |
페이지 |
시작페이지(53) 총페이지(12) |
ISSN |
2733-6247 |
주제분류 |
이론 / 계획및설계 |
주제어 |
공간혁신사업; 교육공간; 참여형 디자인; 고교학점제; 강원도 교육청 // Space innovation project; educational space; participatory design; High School Credit System; Gangwon Provincial Office |
요약1 |
본 연구는 교육부의 고교학점제 시행 사업 방향과 강원도교육청의 학교공간혁신사업의 계획안을 분석하여 향후 사전기획 연구의 방향성을 제안하는데 목적이 있다. 이를 위해 평창고등학교의 본관 개축을 위한 학교공간혁신 사업의 사전기획연구 사례를 분석하였으며, 기존의 사전기획연구와의 차별성과 시사점을 밝혔다. 연구에 앞서 유관 사업 보고서 등의 문헌연구와 정책분석이 선행되었으며, 참여형 워크숍과 프로세스 및 프로그램개발을 위한 전문가 자문 등이 진행되었다. 본 연구는 첫째, 고교학점제 도입으로 인한 학교 공간 변화의 필요성과 관련 정책에 대해 알아보았다. 둘째, 현재 진행되고 있는 사전기획연구의 현황 및 한계를 살펴보았고, 셋째, 평창고등학교를 중심으로 프로그램 및 프로세스 개발, 전문가 자문, 사용자 참여 디자인 워크숍을 통해 사전기획연구의 개선방향을 제안하였다. 본 연구는 평창고에 부합하는 스페이스프로그램(안)을 도출하기까지 기존의 사전기획 연구보다 교육청 수준과 학교 현장 수준의 교육과정분석을 포함한 더 세부적인 단계로 나누어 프로세스를 운영하였다는 측면에서 시사하는 바가 크다. |
요약2 |
This study aims to analyze the direction of the Ministry of Education's high school credit system implementation project and the plan of the Gangwon Provincial Office of Education's school space innovation project and propose the direction of future pre-planned research. To this end, we analyzed the pre-planning research case of the housing space innovation project for the renovation of the main building of Pyeongchang High School, and revealed the differentiation and implications from the existing pre-planning research. Prior to the study, literature research and policy analysis such as related business reports were preceded, and participatory workshops and expert advice for process and program development were conducted. First of all, this study looked at the need for changes in school space due to the introduction of the high school credit system and related policies. Second, this study was examined the current status and limitations of pre-planning research, and thirdly, we proposed the improvement direction of pre-planning research through program and process development, expert advice, and user-participated design workshops centered on Pyeongchang High School. This study suggests that the process was divided into more detailed stages, including curriculum analysis at the level of the education office and the level of the school, until the space program (proposal) consistent with Pyeongchang High School was derived. |
소장처 |
대한건축학회 |