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논문명 라이프스타일 호텔 공간 디자인 개발 -부산 M 호텔사례를 중심으로- / Development of lifestyle hotel spatial design - Focused on Busan M hotel case-
저자명 이규홍(Lee, Kyuhong)
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.16 No.07 (2021-10)
페이지 시작페이지(227) 총페이지(10)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 라이프스타일; 호텔; 공간디자인; 호텔디자인; 공간 // Lifestyle; Hotel; Spatial Design; Hotel Design; Space
요약1 (디자인 배경 및 목적) 호텔은 인테리어 디자인의 꽃으로 상업 공간을 대표하며 라이프스타일의 흐름을 제시하고 선도해 왔다. 현시대의 소비층이 X세대에서 MZ세대로 변화됨에 따라 과거와는 다른 새로운 호텔디자인과 콘텐츠를 요구하고 있다. MZ세대들은 그들만의 개성표현 욕구와 새로운 경험을 중시하고 친환경과 미닝아웃 소비를 추구한다. 이러한 배경으로 호텔에서도 과거 X세대가 향유했던 럭셔리 브랜드 호텔에서 합리적인 가격과 새로운 경험을 선사하는 라이프스타일 호텔에 대한 관심이 높아지고 있다. 본 논문의 목적은 MZ세대의 소비자 특성과 친환경을 중시하는 바이오필리아 콘셉트가 반영된 부산 연산구에 라이프스타일 호텔 공간디자인을 제시하는 것에 있다. (디자인 범위 및 내용) 디자인 범위는 부산의 M 호텔을 그 대상으로 선정하였다. M 호텔은 부산광역시 연제구에 위치되어 있으며, 총 대지면적은 1,889,299.17㎡, 지하 5층에서 지상 28층까지의 생활형 숙박시설이다. 연구의 내용은 첫째, 라이프스타일 호텔의 기획설계 및 2022년 완공을 위해 실시설계까지 제안한다. 둘째 현시대의 주요 소비층인 MZ세대의 특징과 라이프스타일 호텔의 주요개념을 고찰하고 이를 바탕으로 공간디자인 개발 및 콘셉트를 계획한다. 셋째 각 공간별 디자인을 바이오필리아 콘셉트에 맞게 공간계획, 재료 보드까지 계획을 수립한다. (결과) 이에 본 연구에서는 라이프스타일 호텔의 이론적 고찰을 통해 분석의 방향을 수립하여 부산 M호텔에 주요 공간디자인을 제안한다. 또한 바이오필리아 디자인 콘셉트를 도출하고 MZ세대들의 니즈를 반영한 공간 속에 자연의 요소가 녹아들게 디자인 하였다. 객실은 7층부터 27층까지 총 384객실로 바이오필이아 컨셉에 맞춰 객실내 식물과 함께하는 디자인과 LDK형 레이아웃으로 설계하였으며 필요시 주방을 닫아 오피스로 사용할 수 있게 디자인 하였다. 6층은 로비 공간을 중심으로 인포데스크, 공유 오피스, 엘리베이터 홀, 컨퍼런스 룸으로 구성되어 있으며 특히 MZ세대들의 공유 오피스 공간을 디자인하여 일과 소셜라이징을 즐길 수 있는 문화 놀이 공간을 구현 하였다. 28층은 레스토랑과 바(Bar)로 기획하였으며 다른 공간과 마찬가지로 바이오필리아 콘셉트를 적용하여 실내에서 자연을 누릴 수 있게 디자인 하였다. 6층은 스케일이 큰 나뭇잎과 짙은 녹색으로 디자인 되었다면 28층은 아기자기한 잎이 작은 식물들과 이끼류, 특히 키가 낮은 화분들을 활용하여 연두색과 올리브 톤의 컬러를 활용한 플랜테리어 공간을 구현했다. (결론) 전세계적으로 바이오필리아 컨셉이 담긴 라이프스타일 호텔은 지속적으로 확대되고 있으며 다양한 자연적 요소가 담긴 디자인과 마케팅을 통해 소비자들에게 새로운 경험을 선사하고 있다. 아울러 본 연구는 과거 브랜드 호텔에 관점에서 벗어난, 현시대의 MZ 소비층과 심각한 환경오염, 다양한 바이러스에 지친 소비자들에게 오아시스 같은 자연의 공간을 표현하기 위해 바이오필리아 콘셉트가 도입된 호텔 디자인을 제안했다. 향후 라이프스타일 호텔 공간을 계획하는데 있어서 본 연구가 기초적인 자료와 호텔 디자인에 수립하는데 지침이 될 수 있을 것이다.
요약2 (Deisgn Background and Purpose) The hotel represents a commercial space and has been presenting and leading the way in lifestyle. As the consumer base of the present age has shifted from Generation X to Generation MZ, it is demanding new hotel designs and content that are different from the past. Hotels are transforming from luxury brand hotels formerly enjoyed by Generation X to lifestyle hotels that offer affordable prices and new experiences. The purpose of this paper is to present a real hotel space design in Busan, which reflects the consumer characteristics and biophilia concept of generation MZ. (Design Scope and Contents) The design progress was selected as the M Hotel. First, the research was designed to develop the spatial design of lifestyle hotels, and beyond planning design, I proposed implementation design for completion in 2022. Second, It focused on the characteristics of generation MZ, the main consumer of the present era, and the main concepts of lifestyle hotels, and based on this, we planned the development and concept of spatial design. Third, It developed a space plan, lighting plan, and material board according to the concept of each space. (Results) It established the direction of analysis through theoretical examination of the MZ and lifestyle hotels of the present age and proposed a major space design for Busan M Hotel. The biophilia design concept was derived and designed to melt elements of nature into the space reflecting the needs of generation MZ. With a total of 384 rooms from the 7th to the 27th floors, the rooms are designed with a design and LDK layout with plants in line with the biophilia concept. The 6th floor consists of info desks, shared offices, elevator halls, and conferences, mainly in the lobby space, and the shared office space was designed specifically for the socializing space of the MZ generation, implementing a cultural play area where people can enjoy work and socializing. The 28th floor was designed as a restaurant and bar, and like other spaces, the biophilia concept was applied to make it enjoy nature indoors. (Conclusions) Lifestyle hotels targeting generation MZs around the world are constantly expanding, with a variety of hotel designs and expressions and marketing that reflect the characteristics of each region, and bringing new experiences to consumers. The study suggested a hotel design with a biophilia concept to represent an oasis-like natural space for consumers tired of environmental pollution and various viruses, considering the consumer and locality of the present age that deviates from the perspective of luxury brand hotels. In planning future lifestyle hotel spaces, this study will provide guidance on basic hotel design.
소장처 한국공간디자인학회
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