논문명 |
단지 주출입구에 표현된 아파트의 사회적 인식 변화 연구 / An Analysis of Apartment Complex’s Main Entrance’s Architectural Expression Based on the Changes of an Apartment’s Social Perception |
저자명 |
박상호(Park, Sang-Ho) ; 서현(Seo, Hyun) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집, Vol.38 No.6 (2022-06) |
페이지 |
시작페이지(89) 총페이지(10) |
ISSN |
2733-6247 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
아파트단지; 과시; 주출입구; 사회적 인식; 건축형태; 문주 // Apartment Complex; Ostentation; Main Entrance; Social Perception; Architectural Form; Gate Structure |
요약1 |
본 연구는 아파트 단지 출입구에 표현된 아파트의 사회적 인식변화를 분석하는 것을 목표로 한다. 우선 선행 연구의 정리를 통해 아파트의 사회적 인식을 특징적인 다섯 시기로 분류했다. 아파트가 처음 등장하고 중산층이 입주 대상이 되는 ‘중산층화 시기’, 본격적인 경제성장을 기반으로 아파트의 상품화가 진행된 ‘상품화 시기’, 외환위기로 인한 정체의 시기였던 ‘정체기’, 차별화를 위해 아파트 단지 브랜드가 등장한 ‘차별화 시기’, 마지막으로 프리미엄 브랜드가 등장한 ‘차별화 심화 시기’의 구분이 그것이다. 단지 주출입구의 건축학적 표현에 대한 분석은 현장조사와 사진 수집을 통해 주출입구의 형태와 아파트 단지 이름의 위치를 사회적 인식에 따른 다섯 시기에 대하여 진행했다. 시기별로 주출입구의 건축학적 표현의 변화를 뚜렷하게 확인할 수 있었고 그에 대한 아파트의 사회적 인식의 변화도 연결 지을 수 있었다. 아파트의 인식이 과시를 위한 상품으로 변모하면서 가장 큰 변화가 있었고 그 결과 주출입구에는 문주 형태의 거대한 구조물이 설치되었다. 결과적으로 문주 형태의 구조물은 과시적 전시효과를 위한 단지 이름의 위치와 보행자 도로 분리를 위한 주출입구의 형태를 모두 효과적으로 만족시켰다. |
요약2 |
This study aims to analyze the transformation of architectural expressions involving an apartment complex’s main entrance and reveal the changes made on an apartment’s social perception. An apartment’s social perception was segmented into five distinct stages of time based on previous research that include the bourgeosify stage, commercialize stage, recession stage, differentiation stage and the intense-differentiation stage. Photographs of the architectural expressions of the main entrances were taken at actual apartment complex visits to use as data. The collected photographs were analyzed and placed into two categories: the physical forms of the main entrances and the apartment brand locations. The main entrance of an apartment complex’s physical transformation occurred when an underground parking lot was built due to the increase in vehicles and traffic in the area. For pedestrian safety, vehicle roads and pedestrian walkways were separated at the main entrance. The location of an apartment complex’s brand dramatically changed following the increase of social value regarding these brand-name apartments. Throughout the branding process, apartments showcased an ostentatious display of wealth due to the residents’ change in social perception of apartments. During the early 2000s to early 2010s, to satisfy these architectural expression changes, gate-shaped structures were installed at a complex’s main entrance during the differentiation stage. The gate-shaped structure not only functioned to separate the vehicle and pedestrian pathways, but also served as a display of a complex’s name as their prominent ostentation strategy. |
소장처 |
대한건축학회 |