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논문명 MZ세대들을 위한 라이프스타일 호텔 공간 표현 특성에 관한 연구 / A study on the spatial expression characteristics of lifestyle hotels for the MZ generation
저자명 이규홍(Lee. Kyuhong) ; 정성은(Chung. Sungeun)
발행사 한국공간디자인학회
수록사항 한국공간디자인학회 논문집, Vol.17 No.01 (2022-02)
페이지 시작페이지(239) 총페이지(14)
ISSN 1976-4405
주제분류 계획및설계 / 도시
주제어 라이프스타일; 호텔; MZ 세대; 호텔디자인; 라이프스타일호텔 // Lifestyle; Hotel; MZ gerneration; Hotel Design; Lifestyle Hotel
요약1 (연구배경 및 목적) 본 연구의 배경은 4차 산업혁명 시대를 맞이하여 사회 주요 소비층이 X세대에서 MZ세대로 변화되고 있으며 호텔의 주요 소비층으로 떠오르고 있다. MZ세대들은 새로운 경험을 중시하며 획일성과 고정성에서 탈피하여 자신의 취향을 위해 높은 가치를 부여하고 투자한다. 이러한 소비층의 변화로 호텔시장은 MZ세대를 타켓으로 라이프스타일 호텔을 발빠르게 런칭하고 있다. 이러한 배경을 바탕으로 본 연구의 목적은 MZ세대들을 위한 전략적인 라이프스타일 호텔 디자인을 위하여 MZ세대의 니즈와 라이프스타일을 잘 반영한 라이프스타일 호텔 공간 표현 특성을 분석하고자 한다. 이를 통해 MZ세대들이 원하는 공간 및 경험을 제공하고자 하는 라이프스타일 호텔 디자인의 방향성을 제시하고자 한다. (연구방법) 본 연구의 방법은 다음과 같다. 첫째, MZ세대들에 관한 선행 연구 문헌적 고찰을 통하여 그들의 소비 특성, 라이프스타일, 니즈(Needs)를 파악한다. 둘째, 라이프스타일 호텔의 선행 연구 문헌적 고찰을 통하여 전반적인 호텔의 이해와 특징, 공간적 특성을 도출한다. 셋째, 앞서 도출한 라이프스타일 호텔의 공간 표현 특성과 MZ세대의 라이프스타일 특성의 공통된 키워드를 도출하여 연구의 분석틀로 삼는다. 그중 수도권 중심의 MZ세대들의 라이프스타일이 반영된 호텔 공간 특성이 보이는 5곳을 방문 후, 정성적 평가로 연구 분석한다. (결과) 이에 본 연구의 결과로 상호작용성(IN)과 차별성(DI)는 전반적으로 MZ세대들을 위한 라이프스타일 호텔 공간 표현 특성에서 가장 높은 빈도로 나타났다. 특히 상호작용성(IN)중 IN1:공감대를 형성하는 공간제공, 차별성(DI)중 DI3: 호텔이 추구하는 콘텐츠가 담긴 스토리텔링 공간 제공은 모든 라이프스타일 호텔에서 모두 나타났다. 그리고 전반적으로 체험성(EX)중 EX3: 호텔에서 제공하는 독특한 프로그램은 대부분 조사된 호텔들이 제공하고 있었다. 그에반해, 상호작용성(IN)중 IN3: 컨시어지 서비스 공간 제공과 다양성(DV)중 DV2: 마감재와 공간구성의 다양성 제공의 특성은 그리 부각되지 않았다. 아무래도 이들은 온라인에서 정보를 서치해서 특별히 컨시어지 서비스를 원하지 않았다. 또한 MZ세대들은 호텔 안에 특별한 마감재를 중시하기보다는 호텔이 제공하는 특별한 서비스 경험에 더 흥미를 느끼고 있었다. (결론) 본 연구는 MZ세대들을 사로잡기위한 그들의 니즈와 트랜드를 반영하여 라이프스타일 호텔의 다양한 방향성을 제시하였다. 따라서 MZ세대들을 사로잡기 위한 라이프스타일 호텔은 지역사회 발전과 함께 상생하며 이는 더 나아가 호텔의 다양한 방향성 제시와 연구가 추후에도 다양하게 분석되어야 할 것이다. 또한 라이프스타일 호텔은 현시대의 문화 아이콘의 주축이 되어 주요 소비층의 니즈와 트랜드를 반영한 새로운 패러다임을 지속적으로 수용하는 숨 쉬는 유기체가 되어야 할 것이다.
요약2 (Background and Purpose) In the era of the 4th Industrial Revolution, the major consumer groups in society are changing from Generation X to Generation MZ. The thinking of the MZ generation breaks away from uniformity and fixedness, as they consume only products for themselves. Owing to this change in the consumer base, the hotel market is rapidly launching lifestyle hotels targeting the MZ generation. The purpose of this study was to analyze the characteristics of space expression of lifestyle hotels based on the needs and lifestyles of the MZ generation. Thus, it pinpoints the direction implemented by lifestyle hotel design to provide the spaces and experiences desired by the MZ generation. (Method) First, the consumption characteristics, lifestyle, and needs of the MZ generation were examined through a literature review of previous studies. Second, the basic understanding of lifestyle hotels and the characteristics of hotel spaces were studied through a literature review of previous studies. Third, the common keywords of the spatial expression characteristics of lifestyle hotels and lifestyle characteristics of the MZ generation were derived and used as the analysis frame of the study. (Results) This study found that interactivity (IN) and differentiation (DI) had the highest frequency in the overall lifestyle hotel space expression characteristics of the MZ generation. In particular, IN1 of IN, providing a space to form a consensus, and DI3 of DI, providing a storytelling space containing the contents pursued by the hotel, appeared in all lifestyle hotels. EX3 of Experientiality: The hotels’ unique program offerings were mostly investigated in the surveyed hotels. On the other hand, the characteristics of IN3 among IN (provision of a space for concierge service) and DV2 of diversity (provision of diversity in finishing materials and spatial composition) did not appear. They received information online and did not specifically want concierge services. In addition, the MZ generation was more interested in special service experiences provided by hotels than in the special finishing materials in hotels. (Conclusions) Lifestyle hotels will coexist with the development of the local community, accommodate the diverse lifestyles of the MZ generation, become cultural icons of the present age, reflect the needs and trends of major consumers, and grow together. This study presents various directions for lifestyle hotels for the MZ generation and provides a paradigm for successful lifestyle hotel designs in the future.
소장처 한국공간디자인학회
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