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논문명 사례연구를 통한 메타버스 건축디자인에 대한 고찰 / Architectural Design in Metaverse Case Study
저자명 이지헌(Rhee, Jee Heon) ; 차승현(Cha, Seung Hyun)
발행사 대한건축학회
수록사항 대한건축학회논문집, Vol.38 No.7 (2022-07)
페이지 시작페이지(69) 총페이지(12)
ISSN 2733-6247
주제분류 이론 / 계획및설계
주제어 메타버스; 가상현실; 건축디자인; 건축공간
요약1 메타버스는 사용자가 단지 게임을 하는 것을 넘어 삶을 영위할 수 있는 새로운 유형의 디지털 세계이다. 메타버스의 활용은 기술의 발전과 통합으로 다양한 분야로 확장되었으며, 사용자와 플랫폼의 증가에 따라 빠르게 성장하고 있다. 메타버스에 대한 관심과 사용이 증가함에 따라 메타버스 플랫폼의 건축공간 디자인에 대한 관심도 높아지고 있다. 메타버스 세계는 중력이 없고 기후 영향 또한 없는 등 현실세계와 구별되는 특징이 있지만, 현재의 많은 메타버스 플랫폼들이 제공하는 건축공간은 현실세계의 건축공간 디자인을 모방하고 있다. 그러나 메타버스의 특성을 고려할 때 메타버스의 건축공간 디자인은 현실세계의 건축공간 디자인과 차별될 수 있다. 또한 메타버스의 목표가 사용자들이 메타버스에서 현실에서의 삶을 일부 영위할 수 있도록 하는 것이기 때문에, 최적의 설계를 통해 사용자들에게 현실세계의 건축공간과 같은 수준의 적절한 공간 경험을 제공하는 것이 중요하다. 이를 위해 메타버스의 건축공간은 사용자의 다양한 일상 활동을 지원하고, 사용자가 메타버스 플랫폼을 즐길 수 있도록 도우며, 사용자 간의 상호작용을 촉진할 수 있어야 한다. 따라서 본 연구에서는 사례연구 방법을 통하여 게임, 사회 경험, 협업, 시뮬레이션과 디자인, 크리에이터 이코노미의 5가지 범주에서 대표적인 메타버스 플랫폼을 선정하여 분석하였다. 또한 본 연구는 공연, 상업, 업무공간 등 다양한 메타버스 플랫폼들에 적용된 건축공간을 분석한다. 마지막으로 본 연구는 분석 결과를 바탕으로 메타버스 건축공간 디자인의 향후 방향과 가능성에 대해 논의한다.
요약2 The Metaverse is a new digital world where the users not only play there, but also live their lives in it. The use of the Metaverse has been
extended to various fields with the development and integration of technology; it is growing rapidly with an ever-increasing number of users
and platforms. The growing interest and use of the Metaverse has increased the attention given to the architectural design of Metaverse
platforms. Although the Metaverse world has distinct characteristics compared to the real world such as no gravity and no climate effects,
architectural design in popular Metaverse platforms tends to imitate the architectural designs of the real world. However, given the
characteristics of the Metaverse, architectural design in the Metaverse can be unique and different from architectural design in the real world.
Moreover, because the goal of the Metaverse is to partially relocate people’s real world lives to the Metaverse world, it is significant to give
people a proper space experience through optimal design like how real architectural space does. To do so, architectural design in the
Metaverse needs to support the diverse daily activities of users, further helping users enjoy Metaverse platforms that also promote interaction
between users. This study used a case study and analyzed five representative Metaverse platforms in games, social experiences, collaborations,
simulations and designs, and creator economy categories. Furthermore, this study analyzed the architectural design of popular Metaverse
platforms according to the applications of the Metaverse such as cultural, commercial, and workspaces. Finally, this study discussed the future
direction and potential of Metaverse architectural design based on the analysis results.
소장처 대한건축학회
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