논문명 |
상업가로의 외부계단 및 접점공간 특성에 관한 연구 / A Study on Characteristics of Exterior Stairs and Contact Spaces in Commercial Street |
저자명 |
한상곤(Han, Sang-Gon) ; 조항만(Zo, Hangman) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집, Vol.38 No.9 (2022-09) |
페이지 |
시작페이지(81) 총페이지(10) |
ISSN |
2733-6247 |
주제분류 |
이론 / 계획및설계 |
주제어 |
상업가로; 외부계단; 가로 접점공간; 반지하; 투명성; 연남동; 미로길 // Commercial Street; Exterior Stair; Street Contact Space; Semi-underground; Transparency; Yeonnam-dong; Miro-gil |
요약1 |
등장한지 수세기가 지났음에도 상점과 가로가 접해야 한다는 것은 여전히 상업가로의 기본조건이다. 그러나 도시화가 진행되면서 건물의 상층부에도 상점이 들어서기 시작하였고 여러 가지 문제점들이 나타났다. 이를 해결하기 위한 방편으로 최근 상업시설에서 외부계단과 가로 접점공간의 도입이 시작되었다. 이러한 현상은 홍대 인근 상권에서 잘 드러나며 특히 연남동 미로길의 동교로38길 33번대 구간에서 가장 두드러진다. 이 지역에서는 먼저 상업화가 진행되면서 기존 주택의 담장이 철거되고 건물 전면 공지와 발코니가 개방되었다. 또한 반지하 공간을 적극 활용해 다양한 레벨을 가진 접점공간이 형성되었다. 이 공간에서는 기존 외부계단의 진입방향을 변경하고 가로와 상점을 직접 연결하여 보행자의 진입을 유도한다. 결과적으로 상업가로의 입체화 및 상업시설 상부로의 접근성이 크게 향상되었다. 입체적 접점공간은 상점의 용도에 따라 다양하게 활용되며 특히 가로와 레벨이 다른 경우 더욱 능동적으로 사용되고 있다. 한편 접점공간과 더불어 외부계단은 보행자들에게 시각적으로 노출되어 있으며 통행 기능에 더불어 대기공간으로도 활용되고 있다. 보행자들은 가로 레벨에서 상업시설의 상부까지 자리 잡은 상점을 이용하는 사람들을 보며 상업적 정보를 직관적으로 파악할 수 있다. 이러한 광경은 보행자에게 정보 외에도 다양한 볼거리와 선택지를 제공하며 상업가로에 활력을 불어넣고 있다. |
요약2 |
still a prerequisite for a commercial street to be in contact with shops and streets. However, as urbanization progressed, shops began to appear on the upper floors of buildings, and various problems surfaced. To address this issue, the introduction of exterior stairs recently began to be incorporated into commercial facilities. This phenomenon in the commercial district near Hongdae starts in Seogyo-dong and spreads to Yeonnam-dong through Sangsu-dong and is particularly evident in the Miro-gil area in Yeonnam-dong in section 33 of Donggyo-ro 38-gil. As commercialization proceeded first in this area, the fences of existing houses were demolished, and the front open spaces and balconies of these buildings were opened to the public. Additionally, a street contact space with various levels formed that actively utilized the semi-underground space. In this space, the direction of the entrance of existing exterior stairs changed where the street and shop were directly connected to attract pedestrians to enter. As a result, the three-dimensionalization of the commercial street and the accessibility to the upper part of these commercial buildings were greatly improved. The three-dimensional contact space was used in various ways depending on the purpose of the store; it was particularly used more actively when the level of the road and the contact space were different, and the exterior stairs were visually exposed to pedestrians. Pedestrians could intuitively grasp information about these shops from the street level by looking at people visiting the shops located in the upper parts of these commercial facilities. Such scenes provided pedestrians with various attractions and options along with shop information that revitalized commercial streets. |
소장처 |
대한건축학회 |