뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 창의적 교육환경을 위한 초등학교 학년별 교육공간 특성에 관한 연구 / A Study on the Characteristics of Educational Spaces by Elementary School Grade for Creative Education Environment
저자명 김유진(Kim, Yu-jin) ; 강지연(Kang, Ji-Yeon) ; 황연숙(Hwang, Yeon-Sook)
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, Vol.32 No.1(통권 156호) (2023-02)
페이지 시작페이지(76) 총페이지(9)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 창의적 교육환경; 초등학교; 교육공간 // Creative Education Environment; Elementary School; Educational Space
요약2 Recently, the Ministry of Education announced a revised curriculum stressing the need for creative education.
Accordingly, the Seoul Metropolitan Office of Education is attempting to create an environment where creative education is possible through remodeling classrooms with a ‘Dreaming Classroom’ project. Therefore, this study analyzed educational spaces for each grade of elementary school to improve the creative educational environment.
Previous studies were used to redefine the characteristics of creative educational spaces, enabling analysis considering the characteristics of each grade. This study focusses on elementary schools, where the 'Dreaming Classroom' project was applied to both lower and upper grade classrooms, and particularly zeroed in on classrooms and hallways. The analysis results are as follows. First, the lower grades have characteristics of early childhood, play learning was made possible by spatial improvement centered on ‘playfulness’. Accordingly, the lower classroom needs to plan a space for separate play learning by integrating underused classrooms in consideration of the decreasing number of students due to the recent change in the low birth rate era. Second, as upper grade students become more sociable and athletic, communication-oriented group learning was made possible by spatial improvement centered around the ‘autonomy’. In addition, the upper classrooms require floor heating to facilitate indoor activities; this is especially important considering problems of fine dust and other outdoor climate concerns. In this way, if the curriculum is revised to better capture social changes within the educational space, including in consideration of the differences by grade, schools will become places of enjoyment, education and effective learning.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
설계요소별 영향분석을 통한 공동주택 리모델링 공사비개산견적 산출 시스템 개발
김준(Kim, Jun) ; 차희성(Cha, Heesung) - 한국건설관리학회 논문집 : Vol.19 No.6 (201811)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
초등학교 공간혁신을 위한 공간사용 행태 및 요구 분석
최인영(Choi, In-Young) - 한국실내디자인학회 논문집 : Vol.32 No.3(통권 158호) (202306)
미래학교 특성으로 본 초등학교 공간 재구성 방향에 관한 연구 - 미래학교와 오픈스쿨의 관련성을 중심으로 -
이상협;이선영 - 한국생태환경건축학회 학술발표대회 논문집 : 통권44호(v.22 n.2) (202212)
미래교육에 대응하는 초등학교 단위학습공간에 관한 연구
임기택(Lim, Ki-Taek) ; 윤동식(Yoon, Dong-Sik) - 한국실내디자인학회 논문집 : Vol.30 No.6(통권 149호) (202112)
“그린스마트 미래학교” 교육환경 구현을 위한 초등학교 개축설계
김민경(Kim, Minkyung) - 대한건축학회논문집 : Vol.38 No.11 (202211)
공동주택 리모델링 자동견적을 위한 DL-MCS Hybrid Expert System 개발
김준(Kim, Jun) ; 차희성(Cha, Heesung) - 한국건설관리학회 논문집 : Vol.21 No.6 (202011)