논문명 |
그린스마트스쿨 사전기획 단계의 감염병 예방 가이드라인 연구 / A Study on the Guidelines for Prevention of Infectious Diseases in the Pre-Planning Stage of Green Smart School |
저자명 |
정지원(Jeong, Ji-Won) ; 김하영(Kim, Ha-Yeong) ; 이형연(Lee, Hyeong-Yeon) ; 장정우(Jang, Jeong-Woo) ; 정종근(Jeong, Jong-Keun) ; 유해연(Yoo, Hae-Yeon) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집, Vol.39 No.4 (2023-04) |
페이지 |
시작페이지(99) 총페이지(12) |
ISSN |
2733-6247 |
주제분류 |
환경및설비 / 계획및설계 |
주제어 |
그린스마트스쿨; 사전기획; 감염병; 예방; 가이드라인; 고등학교 // Green Smart School; Pre-Planning; Infectious Disease; Guidelines; High School |
요약1 |
코로나19가 발병됨에 따라 다양한 시설에서는 소프트웨어적인 방법을 통해 감염병을 예방하고 있다. 특히 교육시설에서는 등교 학생 수 조절, 비대면 수업, 불특정 다수가 모이는 공간은 사용하지 못하게 하는 등의 방법을 통해 감염병에 대처하고 있는 상황이다. 이러한 대처는 이후 다른 감염병이 생겼을 때 다시 동일한 방법으로만 대응할 수밖에 없다는 한계점이 있다. 따라서 본 연구는 고교학점제로 인해 공간의 변화가 필수적으로 이뤄져야하는 고등학교를 대상으로 그린스마트스쿨 사업을 기반하여 미래형 교육과정을 구현하는 동시에 감염병을 예방할 수 있도록 건축적 측면에서 공간계획을 하였다. 더 나아가 사전기획연구단계에서 적용될 수 있도록 구체화된 디자인 가이드라인을 작성하였다. |
요약2 |
With the outbreak of COVID-19, various facilities have attempted to prevent infectious diseases through software methods. In particular, educational facilities have coped with infectious diseases by controlling the number of students attending school, having non-face-to-face classes, installing partitions, and preventing unspecified people from using spaces. This response has had limitations in that when another infectious disease later occurs, there is no choice but to respond only in the same way again. In addition, the pre-planning stage becomes essential, and as the Education Facility Act is revised, the design technique of infection prevention should be applied first. Therefore, this study designed a space plan from an architectural perspective to implement a future curriculum based on the Green Smart School project and prevent infectious diseases in high schools where space changes are essential due to the high school credit system. Furthermore, detailed design guidelines were prepared so that they could be applied in the pre-planning research stage. |
소장처 |
대한건축학회 |