논문명 |
도시 보이드로써 ‘어반 에코 코리더’ 구축 전략에 관한 연구 / The Urban Eco-corridor Construction Strategy as an Urban Void |
저자명 |
정용화(Jung, Yong-Hwa) ; 박용서(Park, Yong-Seo) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집, Vol.39 No.6 (2023-06) |
페이지 |
시작페이지(67) 총페이지(10) |
ISSN |
2733-6247 |
주제분류 |
이론 / 계획및설계 / 도시 |
주제어 |
슈투트가르트 중앙역; 슈투트가르트 21 프로젝트; 그린 유 프로젝트; 지속가능한 토지이용; 어반 에코 코리더 // Stuttgart Central Station; Stuttgart 21 Project; Green-U Project; Sustainable Land-Use Planning; Urban Eco-Corridor |
요약1 |
본 연구는 중앙역을 중심으로 구축된 도시의 회랑 개발을 분석하여 건축계획상 세부 개발 요소가 설정되는 경위를 파악해 보고자 한다. 이를 추적하는 흐름 속에서 도시가 지닌 문제점의 원인 및 상관관계를 분석하여 도시구조상에 고속철도역사의 설계 전략을 도출하는데 목적을 두고자 한다. 이러한 도시개발은 도심의 악화된 대기오염 및 열섬현상을 저감시키는 초점을 두고 있었으며, 크게 3가지이다. 첫째, 슈투트가르트 21 프로젝트의 대중교통회랑 개발, 둘째, 그린 유 프로젝트의 녹지 회랑 개발, 셋째, 지속가능한 토지이용계획의 건축 네트워크 회랑 개발이다. 이를 분석한 결과 1) 고속철도 중심의 대중교통체계 재편과 역세권 개발을 견인하는 기폭제로서의 배치계획, 2) 도심 내 바람길 도입을 위한 상부 및 지하역사계획, 3) 도시건축통합설계를 위한 외부공간계획이다. 이 세부계획들은 지속가능한 도시로 조성하기 위한 목표들인 내부 도시개발, 통합도시-경관, 도시친화적 교통하에서 밀접한 관련성을 가지고 설정된 일련의 과정들을 내포하고 있었다. 이러한 연구결과는 ‘어반 그린 콤팩트(Urban-Green-Compact)’ 컨셉에 기반한 고속철도역사는 도시의 보이드로써 구축시키는 전략을 도입하여 녹색 생태도시를 조성하고 있다는 점에서 모범적인 선례로써 적용가능성이 높다고 판단되므로 다양한 분야에 범용적으로 활용되길 바란다. |
요약2 |
Stuttgart Central Station, designed as an underground station, features a greened upper part known as the Urban Void, serving as a public space. This development strategy encompasses three key considerations. It focuses on creating a Transportation-oriented Corridor, promoting a mixed-use transfer linkage system that integrates both motorized and non-motorized vehicles. It aims to establish a Green Network Corridor, connecting major parks in the city center to form a Wind Ventilation forest. This complex system acts as a working landscape, serving ecological and urban spatial structure functions. Lastly, it prioritizes accessibility by developing an interconnection pattern that aligns with regional characteristics, effectively restoring the function of previously disconnected urban structures and physical connections. The high-speed railway station, a significant development area in the city, serves as a central hub for the Urban Eco-corridor development, creating a wide-area corridor that fosters synergy in urban development. It plays a crucial role as a catalyst for social and economic activities while serving as an ecological channel for urban climate control. In conclusion, the establishment of an Urban Eco-corridor construction strategy necessitates public-private win-win consultations, considering the laws and institutional frameworks established for each level of the urban spatial structure. By prioritizing collaboration and employing suitable institutional devices, the vision for an environmentally sustainable and interconnected urban landscape can be realized. |
소장처 |
대한건축학회 |