뒤로 원문보기 | 미리보기 [ 원문보기시 소비되는 포인트 : 100 포인트 ]
논문명 초등학교 공간혁신을 위한 공간사용 행태 및 요구 분석 / Analysis of Space Usage Behavior and Needs for Space Innovation in the Elementary School
저자명 최인영(Choi, In-Young)
발행사 한국실내디자인학회
수록사항 한국실내디자인학회 논문집, Vol.32 No.3(통권 158호) (2023-06)
페이지 시작페이지(21) 총페이지(8)
ISSN 12297992
주제분류 계획및설계
주제어 학교공간혁신; 참여설계; 공간사용 행태; 요구; 초등학교 1학년 교실 // School Space Innovation; Participatory Design; Space Usage Behavior; Needs; First Grade Classroom of Elementary School
요약2 School space innovation is a project aimed at preparing for the future educational environment and creating a user-centered learning environment. This study analyzes user needs for the innovation of first grade classroom school spaces. For the study, (a) the types of first grade classroom improvements were classified and play types and characteristics were derived through a literature review; (b) a field survey was conducted and the behavior of students was observed; and (c) teachers and parents were surveyed on their satisfaction with the classroom environment and their demand for improvements. The results are as follows. First, after analyzing classroom usage behavior, it was found that it was necessary to improve the front blackboard, TV location, and personal lockers, which are mainly used during learning time. Second, through the analysis of play behavior, it was found that the characteristics of each classroom area were clarified, scattered group areas were concentrated in one place, and a complex facility plan was needed considering various play types, not just the classroom floor. Third, it was found that teachers were less satisfied than parents, and that improvements to the storage system, floor replacement, and front blackboard were needed. Fourth, as a demand for specialized spaces, teachers value play and rest areas, while parents relatively demand basic learning spaces such as reading and sitting rest areas. This study is meaningful in presenting a participatory design methodology and deriving a user-centered first grade classroom design direction.
소장처 한국실내디자인학회
스크랩하기
추천문헌 이 논문을 열람하신 아우릭 회원님들이 많이 열람하신 논문을 추천해 드립니다.
렘 쿨하스와 카즈요 세지마 건축에서 나타나는 프로그램의 조직과 공간구성 방법의 비교분석
권경민 ; 김종진 - 한국실내디자인학회 논문집 : v.16 n.6(통권 65호) (200712)
[시론] 4차 산업혁명 시대, 건축의 대응
이명식(Lee, Myung-Sik) - 건축(대한건축학회지) : Vol.61 No.05 (201705)
프로그램과 다이어그램의 적용을 통한 건축 형태 생성 연구
윤혜경(Yoon Hae-Kyung) ; 김주영(Kim Ju-Young) ; 홍원화(Hong Won-Hwa) - 대한건축학회논문집 계획계 : v.26 n.02 (201002)
학교공간혁신을 위한 학습자 중심의 유연한 공간플랫폼 제안
박병준(Park, Byoungjoon) ; 조택연(Cho, Taigyoun) - 한국공간디자인학회 논문집 : Vol.16 No.04 (202106)
“그린스마트 미래학교” 교육환경 구현을 위한 초등학교 개축설계
김민경(Kim, Minkyung) - 대한건축학회논문집 : Vol.38 No.11 (202211)
일본의 보찌보찌나가야 다세대공동주택의 유형학적 특성 연구
이연숙(Lee, Yeun-Sook) ; 전은정(Jun, Eun-Jung) ; 김민주(Kim, Min-Joo) ; 안소미(Ahn, So-Mi) - 한국주거학회논문집 : Vol.28 No.4 (201708)
건축·도시공간의 현대적 공공성에 관한 기초 연구
염철호 ; 심경미 ; 조준배 - 연구보고서(기본) : 2008 n.8 (200902)
창의적 교육환경을 위한 초등학교 학년별 교육공간 특성에 관한 연구
김유진(Kim, Yu-jin) ; 강지연(Kang, Ji-Yeon) ; 황연숙(Hwang, Yeon-Sook) - 한국실내디자인학회 논문집 : Vol.32 No.1(통권 156호) (202302)
미래학교 특성으로 본 초등학교 공간 재구성 방향에 관한 연구 - 미래학교와 오픈스쿨의 관련성을 중심으로 -
이상협;이선영 - 한국생태환경건축학회 학술발표대회 논문집 : 통권44호(v.22 n.2) (202212)
시론: 코로나 이후, 건축과 도시공간의 변화를 생각하다
박소현 - 건축과 도시공간 : Vol.38 (202006)