논문명 |
GPS데이터를 활용한 공유 전동킥보드 이용행태 실증분석 / Analysis of Usage Behavior of Shared E-Scooters Using GPS Data |
저자명 |
안다은(Da-Eun Ahn) ; 이경환(Kyung-Hwan Lee) |
발행사 |
대한건축학회 |
수록사항 |
대한건축학회논문집, Vol.39 No.7 (2023-07) |
페이지 |
시작페이지(3) 총페이지(10) |
ISSN |
2733-6247 |
주제분류 |
계획및설계 |
주제어 |
전동킥보드; 전동킥보드 이용행태; 영향요인; GPS데이터; 퍼스널모빌리티 // E-scooter; E-scooter Usage Behavior; Influencing Factors; GPS data; Personal Mobility |
요약1 |
본 연구는 GPS데이터를 활용하여 공유 전동킥보드 이용자들의 이용행태를 분석하는데 목적이 있다. 피험자들의 이용 특성을 분석하고 이용목적별로 분류한 결과 출?퇴근(단일구간형), 퇴근+개인생활형, 개인생활형 3개 유형으로 구분되었으며, 각 유형별 이용자들의 평균 이동거리는 0.76km, 1.58km, 1.38km로 나타났다. 또한 이용행태를 통행목적별, 유형별로 매핑해 보았을 때 출?퇴근 목적으로 전동킥보드를 이용하는 경우 이동 반경이 좁게 나타났으며 여가 목적으로 전동킥보드를 이용할 경우 활동반경이 넓고 다양한 가로를 이용하는 것으로 나타났다. 또한 인터뷰 분석결과 차량 및 보행자의 인식 개선, 안전모 제공, 다른 공유교통과의 환승 및 요금할인제도 도입 등이 공유교통 활성화 및 환경오염 개선에 긍정적인 효과가 있을 것으로 나타났다. |
요약2 |
This study aims to analyze the usage behavior of shared e-scooter users based on GPS data. By examining the characteristics of user behavior and classifying them according to their purpose of use, three types were identified: type one is commuting as a single section type, type two is leaving work and personal life, and type three is personal life. The average travel distances for each type were found to be 0.76km, 1.58km, and 1.38km, respectively. Additionally, this study examined the usage behavior based on the purpose and type of travel. It was observed that when e-scooters were used for commuting, the movement radius was narrow. On the other hand, for leisure purposes, the activity radius was wider, and users utilized various streets. Furthermore, the findings from the interview analysis revealed that enhancing vehicle and pedestrian awareness, providing safety helmets, encouraging the utilization of alternative shared transportation modes, and implementing a fare discount system would yield positive outcomes in terms of promoting shared mobility and mitigating environmental pollution. |
소장처 |
대한건축학회 |